nedeľa 3. augusta 2014

Čučoriedkový koláč s mrveničkou

Cez víkend sme s frajerom cestovali do Nízkych Tatier. Bývali sme v peknej chatičke pod Chopkom v strede ihličnatého lesa. Môj prvý cieľ tejto cesty bolo zbaviť sa astmy, keďže sa mi zhoršila, ale k lekárke sa mi pre lieky veľmi nechcelo ísť. Cieľ sa splnil hneď po príchode. Astma okamžite zmizla. A to dokonca aj keď som prekonávala samu seba. Zvládla som tak dlhé túry, že som bola normálne na seba pyšná. Inokedy v lete si iba pár krát hodím na basketbalový kôš a už sa mi ťažšie dýcha... Ak niekto z mojich čitateľov trpí podobnými problémami, povinne si naordinujte víkend v Tatrách v čo najhlbšom lese a aj vám sa stane tento zázrak! ;)
Až na mieste som zistila, že mojím druhým cieľom sa stane zbieranie lesných čučoriedok, boli všade! Túra na Chopok nám trvala asi o hodinku dlhšie, pretože som sa zastavila pri každom kríčku a na vrchol som sa dostala celá fialová. Dokonca už aj rástli hríby, za hodinku sme za chatou nazbierali pol košíka suchohríbov! Večer sme si ich išli očistiť a pokrájať na sušenie k Vrbickému plesu. Pri brehu plávali mladé kačičky, pod nohami nám behali myšky a skákali žabky, celkom romantika. ;)
Čučoriedky sme nazbierali aj domov, časť som vysušila a časť som šupla do tohto skvelého koláča ku káve a časopisu. Naoko možno pôsobí tak fádne a sucho, ale je šťavnatý a voní po masle a vanilke. A tá chrumkavá mrvenička! Tiež sa hodí zabalený v obrúsku na túry. ;)



Čo treba:

Cesto:
360 g polohrubej múky
štipka soli
2 a 1/2 zarovnanej čajovej lyžičky kypriaceho prášku
250 g čučoriedok
125 g masla izbovej teploty
160 g (prírodného) kryštálového cukru
1 vanilkový cukor
2 vajíčka izbovej teploty
2 kopcovité polievkové lyžice kyslej smotany izbovej teploty
250 ml mlieka izbovej teploty

Mrvenička:
50 g prírodného kryštálového cukru
1 vanilkový cukor
50 g polohrubej múky
50 g studeného masla

Postup:

Rúru predhrejeme na 180 °C. Dno 23 cm tortovej formy vystelieme papierom na pečenie.
Mrveničku si pripravíme zmiešaním cukru, múky a masla tak, aby v nej zostali celé kúsky masla a dáme nabok. 
V malej mise zmiešame múku so soľou a kypriacim práškom. Čučoriedky umyjeme, osušíme na papierovom obrúsku a prisypeme k nim 2 polievkové lyžice zmesi múky. Čučoriedky v nej poriadne obalíme, predídeme tak klesnutiu čučoriedok na spodok koláča.
Vo väčšej mise vymiešame maslo s cukrom a vanilkovým cukrom. Po jednom pridáme vajíčka a zas premiešame. Pridáme kyslú smotanu a mlieko a premiešame (ak sa zmes zrazí, nič sa nedeje). Pridáme suchú zmes, premiešame a nakoniec jemne primiešame čučoriedky obalené v múke.
Cesto prelejeme do formy a vrch posypeme mrveničkou. Dáme piecť na 40 - 45 minút (vyskúšame test špajdľou).

Koláč skladujeme v chladničke niekoľko dní. Môžeme ho aj zamraziť.

P.S. Ak sa vyberiete do Nízkych Tatier (Demänovská dolina) tak ako my, určite navštívte aj Demänovskú jaskyňu slobody, je krásna!

4 komentáre:

  1. Uzasny blog a uzasny kolac! Milujem tvoje recepty, uz davnejsie som o tento blog "zakopol" ked som hladal recept na Pecan Pie a som rad, ze som ho opat nasiel :) Uz putuje do zaloziek a idem prestudovat aj ostatne recepty. Skvela praca x

    B.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeeem a o to viac si vážim, keď mi to napíše chlap, čo vypeká! ;)

      Odstrániť
  2. dnes som velmi hladala nejaky recept na čučoriedkovy kolač. ďakujem velmi pekne. velmi dobry recept.nenaročny na suroviny :)

    OdpovedaťOdstrániť