streda 13. júla 2016

Najlepší marhuľový džem (s levanduľou alebo Amarettom)

Tak tento džem je naozaj najlepší. Môžem to vyhlásiť s pokojom na duši, pretože keď som dala ochutnať maminke, tak mi povedala, že je lepší ako jej milovaný kupovaný džem D'Arbo z Rakúska. A to je naozaj poklona. :) Tak ako som písala v minulom príspevku, pri výrobe džemu si môžeme vybrať z niekoľkých možností. Keďže marhule obsahujú menej pektínu ako ríbezle, je potrebné ho dlhšie variť, aby sa pekne zahustil.


Vždy som si myslela, že pri výrobe džemu treba použiť prezreté ovocie. Nie je to pravda, nezrelé marhule obsahujú viac pektínu, takže pokojne môžeme pridať aj tvrdšie marhule. Taktiež pridávam do džemu vyvariť citrónovú kôru, ktorá obsahuje veľa pektínu a džem aj prevoní.


Skúšala som niekoľko várok džemu. Najprv som menila množstvo cukru. Pri prvom pokuse som pridala 900 g cukru na 2 kg marhúľ, pri druhom pokuse 800 g cukru. Niektorým ochutnávačom chutil viac sladší, niektorým kyslejší, svieži. Takže je na vás, koľko cukru pridáte.
Tiež som testovala džem s levanduľou a džem s Amarettom (pozri Tip nižšie). Obidva sú výborné, treba sa rozhodnúť podľa vašej chuti.


Použila som prírodný svetlo hnedý cukor a tešila som sa, že aj napriek tomu bol výsledný efekt výborný - džem mal krásnu oranžovú farbu. Džem by bol tiež tmavší, ak by som marhule neošúpala - šupky by spôsobili jeho zhnednutie. Ak neviete čo s marhuľami, určite vyskúšajte tento džemík, je domáci, chuťovo výborný a dokonca zdravý, plný vlákniny a energie bez bieleho cukru a umelých látok! :) 



Čo treba:

2 kg marhúľ
800 - 900 g prírodného kryštálovéhoho cukru
1 biocitrón

Postup:

Do chladničky dáme malý tanierik. Pripravíme si veľký hrniec, do ktorého dáme poháre aj s viečkami a asi 5 minút necháme vrieť, aby sa dezinfikovali. Vyberieme z hrnca na čistú utierku hore dnom odkvapkať.
Ak nám prekáža pocit, že v marhuliach sú červíčky, tak každú roztvoríme a až potom nahádžeme do veľkého hrnca, zalejeme vodou a necháme zohrievať, pokým sa nezačnú tvoriť bublinky. Hneď presunieme do drezu, pustíme studenú vodu a marhule ošúpeme a vykôstkujeme.
Citrón ošúpeme so škrabkou na zemiaky, aby sa vytvorilo niekoľko širokých pásikov.
Do širokého hrnca dáme marhule, cukor, citrónovú kôru a citrónovú šťavu. Varíme na miernom plameni 20 minút. Teraz povyberáme z džemu pásiky kôry. Robíme to veľmi pozorne, pretože keby sme jeden pásik zabudli, po rozmixovaní by v džeme zostali tvrdé kúsky kôry. Džem rozmixujeme ponorným mixérom.
Varíme ďalších 15 - 20 minút minút, pokým sa džem nezačne akoby lepiť. Želírovací test spravíme tak, že na vychladnutý tanierik dáme lyžičku džemu, lyžičkou urobíme cestičku a ak sa aj po miernom naklonení džem nezleje, tak môžeme vypnúť plameň. Zlejeme ho do pohárov, uzavrieme a na 10 minút otočíme hore dnom (kvôli lepšej konzervácii).

Tip:

Pre prípravu džemu s levanduľou pridáme 2 kopcovité polievkové lyžice levanduľových kvietkov 3 minúty pred dovarením džemu.

Pre prípravu džemu s Amarettom pridáme 80 ml Amaretta hneď po dovarení džemu.

Toto množstvo vyjde približne na štyri a pol 2,5 dl zaváranínových pohárov. Pokiaľ sme dodržiavali postup, tak by džem mal vydržať do ďalšieho leta.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára