nedeľa 3. júla 2016

Ríbezľový rôsol

Už je to niekoľko rokov, čo som uvarila svoj prvý džem. Bol z čerešní a s použitím Gelfixu. Vraj aby dlhšie vydržal, mal krajšiu farbu a bol rýchlejšie uvarený. Gelfix však obsahuje umelú konzervačnú látku. Ja som s tým spokojná nebola, tak som rozmýšľala, ako Gelfix v recepte vynechať.
Určite ste už počuli o pektíne. Pektín sa radí medzi rozpustnú vlákninu, ktorá má želírovacie vlastnosti. Nachádza sa v rôznom množstve v ovocí. Veľa pektínu obsahujú ríbezle, egreše, citrusy a nie úplne zrelé jablká, naopak menej čerešne, višne či maliny. Pri výrobe džemu si môžeme vybrať:
1. použiť najjednoduchšiu cestu - Gelfix,
2. pridať umelý pektín, ktorý sa dá kúpiť v obchode,
3. ovocie variť veľmi dlho, aby sa odparila prebytočná voda a tým sa džem zahustí,
4. tou poslednou možnosťou je pripraviť džem z ovocia, ktoré obsahuje veľa prirodzeného pektínu. A tú som si vybrala ja.
 

Bola som naozaj prekvapená, ako rýchlo rôsol zhustol. Je tuhý a dá sa takmer krájať. Keď ho v miske trošku premiešame, stane sa viac tekutým a dá sa výborne rozotierať, napríklad na koláče.
Ak ste v "džemovaní" začiatočníci ako ja, určite začnite ríbezľovým rôsolom. Je výborný, jednoduchý a rýchly na prípravu. Musím sa priznať, po fotení som si toast s maslom a rôsolom natrela ešte Nutellou a váááážne nie je nič lepšie :D


Nasledujúce množstvo čerstvých ríbezlí je iba orientačné. Ak použijete viac ríbezlí, treba si všetky ingrediencie tomu prispôsobiť.


Pri príprave rôsolu sa riadime týmito pravidlami:
1. na každých 100 g ríbezlí so stopkami prilejeme 1 polievkovú lyžicu vody
2. koľko g ríbezľovej šťavy sme prepasírovali, toľko g cukru použijeme

Čo treba: 

500 g ríbezlí so stopkami, z toho vznikne približne: 300 g ríbezľovej šťavy
5 polievkových lyžíc vody
300 g prírodného kryštálového cukru

Postup:

Pripravíme si poháre, ktoré sme aj s viečkami asi 5 minút povarili vo vriacej vode.
Ríbezle aj so stopkami umyjeme a presypeme do hrnca. Prilejeme 5 polievkových lyžíc vody a varíme asi tri minútky, pokým sa ríbezle nerozvaria a nepustia šťavu. Vareškou stláčame, aby sa šťava rýchlejšie uvoľnila. Potom ich cez sitko prepasírujeme, pomáhame si lyžicou. Šťavu odvážime a prisypeme rovnaké množstvo cukru.
Nakoniec povaríme asi 1 minútku, pokým sa nezačnú tvoriť bublinky a cukor sa nerozpustí. Rôsol bude ešte stále riedky, ale o chvíľku zhustne. Zlejeme ho do pohárov, uzavrieme a na 10 minút otočíme hore dnom (kvôli lepšej konzervácii).

Toto množstvo vyjde približne na dva 2,5 dl zaváranínové poháre. Pokiaľ sme dodržiavali postup, tak by rôsol mal vydržať do ďalšieho leta.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára